Antoinette Wagenbuur is succesmanager bij Mogelijk. Zij zorgt er mede voor dat allerlei interne processen goed lopen. Zo ook het proces van het inwerken van nieuwe medewerkers, ‘onboarding’ genoemd. “Mogelijk groeit al zes jaar enorm hard”, vertelt Antoinette. “Er zijn maanden bij dat we wel negen nieuwe medewerkers ontvangen.” Die zijn hard nodig voor alle ambities die Mogelijk heeft, maar het brengt ook een uitdaging met zich mee. “Bij Mogelijk vinden we het belangrijk dat collega’s elkaar kennen en kunnen vinden. Met zoveel nieuwe medewerkers loop je het risico dat je collega's op de gang tegenkomt die je nog nooit hebt gezien. Daarom besteden we veel aandacht aan het goed verwelkomen en inwerken van nieuwe medewerkers.”
Preboarding en warm welkom
In de week voorafgaand aan de eerste werkdag krijgen nieuwe medewerkers een persoonlijk bericht met praktische informatie, bijvoorbeeld over parkeren en andere zaken. Op de eerste werkdag zelf staat er een bloemetje klaar en krijgt de medewerker – vaak met meerdere nieuwe medewerkers tegelijk – een compleet verzorgde welkomstdag. “Alle medewerkers die die maand starten, krijgen presentaties en een uitgebreide rondleiding. We nemen de tijd om ze aan het hele bedrijf voor te stellen.”
Interne stage
Nieuwe medewerkers hebben nog een uitdaging: zich inwerken bij Mogelijk. “Bij Mogelijk zijn we voortdurend aan het innoveren en wat we vandaag verzinnen, willen we het liefst gisteren uitgewerkt hebben”, lacht Antoinette. “Dat is waanzinnig leuk en uitdagend. Helemaal als je net nieuw bent. Het is dan nog belangrijker om te zien hoe het hele bedrijf in elkaar zit, wie wat doet en hoe de verschillende bouwsteentjes bijdragen aan het geheel.” Om nieuwe medewerkers dat mee te geven, mogen ze intern stagelopen. “Door bij alle functies, van secretariaat tot vastgoedspecialist tot leningoperatie, mee te lopen, krijgen ze een goed beeld van alle facetten van Mogelijk en begrijpen ze beter waar hun eigen functie aan bijdraagt.”
Frisse blik delen
Wanneer medewerkers een maand of drie aan het werk zijn, neemt Mogelijk tijd voor een momentje van reflectie. Antoinette: “Post-boarding, noemen we dat. In een informele setting van een borrel nemen de managers de tijd om met de nieuwe medewerkers in gesprek te gaan over hoe het gaat, wat ze is opgevallen en wat ze leuk of minder leuk vinden. Nieuwe medewerkers brengen een frisse blik mee, maar je moet het wel organiseren om dat met elkaar te delen.”
En zo zorgt Antoinette er mede voor dat Mogelijk ondanks de exponentiële groei een plek blijft waar mensen elkaar kennen en kunnen vinden en waar aandacht is voor ontspanning, verbinding en voor de mens achter de medewerker.
Alle artikelen