Een aanvraag doen voor een financiering voor zakelijk vastgoed kan bij Mogelijk heel snel. Wil je een Verhuurhypotheek, dan krijg je binnen 5 minuten een offerte in je mailbox en ook de aanvraag van de Ondernemershypotheek kan binnen enkele dagen rond zijn. Hoe dat zo snel kan, vertelt Niek Neuvel – teammanager IT bij Mogelijk.

Met een team van inmiddels 18 man sterk zorgt Niek Neuvel dat Mogelijk vooroploopt als ‘Fintech’-vastgoedbedrijf. Ze zorgen ervoor dat processen snel en gemakkelijk verlopen voor zowel aanvrager, accountmanager als investeerder.

Fintech, wat is dat precies?

“Fintech is een samenvoeging van ‘finance’ en ‘technology’. Het gaat over het aanbieden van financiële diensten door gebruik te maken van slimme software. Online bankieren is daar een voorbeeld van. Bij Mogelijk zetten we Fintech in om het proces van aanvragen en verstrekken van hypotheken eenvoudig en snel mogelijk te maken.”

Hoe doet Mogelijk dat?

“We proberen alle processen en formulieren zoveel mogelijk te automatiseren en standaardiseren. We zorgen dat de aanvrager laagdrempelig via online formulieren gegevens kan aanleveren. Bij het beoordelen van een aanvraag maken we slim gebruik van beschikbare data over de objecten. Daar hebben we afspraken over met onze partners. Vervolgens gaat het erom al die data in een goed overzicht te gieten waaruit onze accountmanagers en investeerders hun conclusies kunnen trekken.

Als er duidelijkheid is over de aanvraag en de financierbaarheid ervan, dan gaat deze door naar het investeerdersplatform. Daarbij is volledigheid en juistheid van alle gegevens natuurlijk heel belangrijk. Ons systeem is daar optimaal voor ingericht. Komt het tot een financiering, dan worden overeenkomsten automatisch gegenereerd, verstuurd en kunnen deze digitaal ondertekend worden. Al die stappen goed automatiseren, dat heeft het nodige denk- en programmeerwerk gevergd, maar staat nu als een huis.”

Is er nog wel ruimte voor de mens?

“Ik denk dat er juist meer ruimte is voor de menselijke maat. De accountmanagers zijn minder tijd kwijt met het handmatig checken en opvragen van gegevens. Zo kunnen ze meer tijd investeren in relaties. Bij Mogelijk vinden we het belangrijk om persoonlijk kennis te maken tijdens een intakegesprek met onze aanvragers op kantoor. Dat contact is niet door een ‘tech’-oplossing te vervangen en dat zouden we ook absoluut niet willen. Wel maken accountmanagers tijdens het gesprek gebruik van software om de ondernemer inzicht te geven wat ze van Mogelijk kunnen verwachten.”

Is Mogelijk al uitgeprogrammeerd?

“Nog lang niet! Er zijn nog genoeg wensen voor verbetering van de bestaande processen en we zijn altijd bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten. Dat maakt werken bij Mogelijk ook zo leuk: de innovatie gaat maar door. Gelukkig hebben we nu een ontzettend goed IT-team. Een club met unieke talenten – waaronder software developers, product owners en business analisten – die ruimte krijgen voor eigen inbreng. Het blijft snel schakelen en we werken dan ook altijd volgens Scrum (een agile framework waarmee een team effectief en flexibel software kan ontwikkelen, red). Bij Mogelijk wordt innovatie geleefd in alle lagen van de organisatie. Het is echt gaaf om daaraan bij te dragen.”

Alle artikelen
Meer lezen